7 modern irodatervezési koncepció az alkalmazottak megtartásának az érdekében
Kétségtelen, hogy a COVID-19 világjárvány megváltoztatta az egykor ismert közös munkahelyek környezetét – de a jövőképünk még mindig fényesen bizakodó. A modern irodatervezés folyamatosan fejlődik és változik, hogy megfeleljen a világjárvány utáni munkakörnyezet igényeinek: 2022-ben a hibrid és rugalmas munkahelyek, a jólét-központú tervezés és a közösségi ihletésű terek viharos szárnyra kaptak. Összegyűjtöttük a leghatékonyabb irodatervezési koncepciókat, amelyek vonzzák a tehetségeket, növelik a termelékenységet, megtartják a munkahelyeket és azt az alkalmazottak élménymunkavégzési helyévé teszik.
Hogyan szolgálhat engem legjobban a modern irodatervezés?
Szeretné magához vonzani szektora krémjét? Versenyezne a legjobb tehetségekért egy kihívásokkal teli munkaerőpiacon? Probléma a személyzet fluktuációja?
Manapság a fizetés vagy az anyagi kompenzáció csak egy kis darabja a munkavállalói elégedettségnek. Az embereknek olyan munkahelyre van szükségük, amely serkenti a kreativitást, az együttműködést és a kommunikációt, miközben csökkenti a stresszt és a szorongást.
Sőt, a hatékony irodatervezés növeli a termelékenységet, és valódi eredményeket garantál vállalkozása számára. Ideális esetben olyan munkahelyet szeretne, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy összpontosíthassanak és koncentráljanak, amikor csak szükséges, valamint együttműködjenek és kommunikáljanak, amikor csak indokolt. Ön is szeretne egy fizikailag és mentálisan kényelmes munkahelyet, hogy az emberek a legjobb teljesítményt nyújthassák és működhessenek. A mai modern irodatervezési irányzatok erre törekednek.
Ez a végleges útmutató a 8 legfontosabb irodai témát és tervezési koncepciót tartalmazz, amelyeket ismernie kell ahhoz, hogy a legjobb és legképzettebb alkalmazottakat vonzza és megtartsa szervezetébe. Kezdjük el.
Most szívesebben beszélne a szakértőnkkel? Forduljon hozzánk bizalommal ingyenes konzultációért.
1. Tevékenység-alapú munkavégzés
A rugalmas munkahelyek a munkanap során szükséges helyváltást vagy új perspektívát kínálnak: itt jön képbe a tevékenységalapú munka. Fárasztó lehet, ha egész napunkat ugyanazon a helyen töltjük: az ülőasztalok, a magánfülkék, a közös asztalok és az együttműködési szobák változatossá tehetik a munkahelyet, és az embereknek szükségük van a hangulatuk fokozására.
Ha egy alkalmazottnak olyasmit kell tennie, ami magas szintű koncentrációt és összpontosítást igényel, elköltözhet egy elszigetelt csendes helyre, hogy csökkentse a a zavaró tényezőket. Másrészt, ha egy alkalmazott olyasmit csinál, amihez szoros együttműködés szükséges a munkatársaival, például egy új szoftveralkalmazást tanul meg vagy egy új alkalmazottat felügyel, akkor leülhet egy hagyományos asztalhoz, amely közvetlenül a többi munkatárs mellett található. Így „nyílt kommunikációs” típusú ülésrendben dolgozhatnak együtt.
Íme egy tevékenységalapú munkakörnyezet különböző típusú területeinek lebontása:
Nyitott irodaterületek:
Ezek gyakran a hagyományosabb típusú üléselrendezések; ahol a dolgozók nagyon közel ülnek egymáshoz anélkül, hogy falak vagy fülkesorompók választanák el őket. Általában ahelyett, hogy minden dolgozónak saját asztala lenne, hosszabb munkapadokon osztoznak, ahol minden dolgozónak saját egyéni területe és elemei vannak a munkapadon. Például számítógép-monitor, billentyűzet, egér, vezetékes telefon és egyéb kiegészítők.
A nyitott irodai területek alkalmasak erősen együttműködő munkatevékenységekre, például olyan tevékenységekre, ahol az embereknek gyakran kell kérdéseket feltenniük egymásnak. Az olyan üzleti területek, mint az értékesítés, a marketing és a kreatív szakterületek, gyakran nyitott munkaterületeket használnak az együttműködés és a kommunikáció előnyeinek maximalizálása érdekében. Ennek a fajta működő modellnek azonban vannak buktatói is: a zaj, egyéb zavaró tényezők és a magánélet hiánya a probléma. Ha a titoktartás fontos a csapata számára, a nyitott terű irodaterületek nem kínálnak elzártságot, és nem biztos, hogy a legjobb választás az Ön vállalkozása számára.
Adatvédelmi területek:
Ezek vagy kicsi, zárt, hangszigetelt fülkék vagy elszigetelt csendes területek, amelyek lehetővé teszik a személy számára, hogy bizalmas vagy privát telefonhívásokat kezdeményezzen. Ezek a fülkék vagy területek használhatók diszkrét találkozók megtartására is két alkalmazott között. Sok privát telefonhívás teljesen nem tervezett és nem ütemezett. Ilyen helyzetekben az alkalmazott gyorsan magánterületre költözhet, ha valaki érzékeny telefonhívást kap.
Csendes fókuszterületek:
A figyelemeltereléstől mentes területek elengedhetetlenek a koncentrációhoz és a fókusz fenntartásához. Az elrendezés típusa az elszigetelt foteltől vagy babzsáktól a kis független munkahelyekig és rejtett hangszigetelt helyiségekig terjedhet a tökéletes koncentráció és a magánélet érdekében.
Találkozóterek:
A külön tárgyalótermek gyakran a kreatív gondolkodás és az ötletek megosztásának ugródeszkáját jelentik. A tárgyalóterek mindenféle formában és méretben kaphatók, és úgy alakíthatók ki, hogy megfeleljenek az emberek igényeinek és céljainak. Legyen szó zárt helyiségről a magánéletért, nagyobb társalgóról a kényelemért, vagy a kettő ötvözetéről a fokozott együttműködés és kreativitás érdekében.
Kávézó terek:
Legyen szó ötletbörzéről, csapattalálkozóról, ebédről vagy csak egy gyors kávé elfogyasztásáról – a sokféle megosztott terek rendelkezésre állása gördülékenyebbé és élvezetessé teszi az együttműködést mindenki számára.
A fenti a terekben is tökéletesen lehet alkalmazni a trendiDEKOR egyedi tapétákat. Ezek magas minőségű alapanyagok (350 gr), növényi rostból készülnek. Nem nyúlnak, nem zsugorodnak és engedik lélegezni a falat. További pozitív tulajdonságuk, hogy eltávolításukkor nem károsítják a falfelületet. Ez egy iroda esetében kiemelten fontos feladat, hogy plusz költségek a fal helyreállításánál ne jelentkezzenek.
Miért válassza a tevékenységalapú munkavégzést?
Az Activity-Based Working egy olyan trend, amely megoldja a régebbi és hagyományosabb típusú irodai beállítások, az úgynevezett Open Office Plan számos problémáját. Az Open Office Plan évtizedek óta létezik, és a régebbi és hagyományosabb fülkék és magánirodák problémáira válaszul született. A nyitott irodatervvel az emberek nagyon szorosan együtt dolgoznak nyílt tereken, ahol szinte nincs akadály közöttük, és a dolgozók elkerülhetetlen zavaró tényezőkkel és a munkatársak zajával találkoznak. A tevékenységalapú munkamodell lehetőséget ad az alkalmazottaknak arra, hogy az intelligens tértervezés révén igazán változatossá tegyék a munkanapjukat. Így akár csendes időre, 1:1 beszélgetésre, csoportos együttműködésre vagy megosztott térre van szükségük az embereknek az ötletek kibontakoztatásához – a tevékenységalapú munkalehetőséget ad számukra a feladatuknak leginkább megfelelő helyszín kiválasztására.
2. A rugalmas munkahely
A rugalmas munkahelyek egy új, divatos tervezési koncepció, amely a rugalmas munkahelyi modellként hozza lázba az irodát. Könnyen mozgatható és átméretezhető íróasztalokat, asztalokat és székeket tartalmaznak, ami merész előrelépés a hagyományos irodatervekhez képest, ahol az íróasztalok, székek, asztalok és egyéb erőforrások helye állandó és változatlan.
A rugalmas munkahelyek moduláris felépítést alkalmaznak, hogy az íróasztalokat, asztalokat és ülőhelyeket az emberek igényeihez igazítsák. Ez lehetővé teszi a tárgyalóasztalok gyors átméretezését, hogy nagyobb csoportok elférjenek, és könnyebben mozgathatók legyenek a kerekeken. A rövid és hosszú távú feladatokhoz új csapatok dinamikus létrehozására és a dolgozók közötti fokozott együttműködésre van szükség.
Egyes rugalmas munkahelyeken hozzárendelt ülőhelyek is vannak. Egyszerűen fogalmazva, az alkalmazottak nincsenek egy adott asztalhoz vagy munkaállomáshoz rendelve, és minden munkanapon tetszőleges helyet választhatnak maguknak. Ezt a koncepciót tovább erősítette a modern papírmentes munkahely; ahol szinte minden információt számítógéppel digitalizálnak. Ennek eredményeként a modern munkahely egyre inkább hasonlít egy egyszerű asztalhoz és székhez, amelyben csak számítógép, monitor, egér és billentyűzet található. Ezek a tényezők lehetővé teszik, hogy a munkahelyen a hozzá nem rendelt ülőhelyek praktikusabbak és könnyen megvalósíthatók legyenek.
Sokan úgy gondolják, hogy a ki nem osztott ülőhelyek javítják az együttműködést az alkalmazottak között, mivel a mai projektek egyre dinamikusabbak és szabadabbak. Úgy gondolják, hogy ez javítja az általános munkateljesítményt is, mivel egyes alkalmazottak ott szeretnek dolgozni, ahol a legjobban tudnak a munkájukra koncentrálni.
A Google Garage a rugalmas munkahely izgalmas példája. Ez egy dinamikus tér, ahová a Google bármely alkalmazottja elmehet új termékötletek kitalálására különféle fizikai termékekkel, eszközökkel és modulokkal, például 3D nyomtatókkal való gyakorlati kísérletezés révén. A személyzetet arra biztatják, hogy ötleteljenek asztalokon és falakon, és minden bútor, felszerelés és eszköz kerekeken áll! Minden alapot lefedtek, és a mennyezettől a padló felé húzódó táp- és Ethernet-kábeleket szereltek fel, így szinte bárhonnan elérhető a teljes csatlakozás. Bár valószínűleg nem kell olyan messzire mennie ahhoz, hogy dinamikus környezetet biztosítson alkalmazottainak, a Google Garage bemutatja, hogy az intelligens tértervezés mennyit képes elérni a feltörekvő vállalkozások számára.
3. Biofil tervezés
A Biofil dizájn most egy n(agyon) kedvelt törekvés! A zöld munkahely javítja a hangulatot, a teljesítményt és a jólétet a munkahelyén. Ez azon a feltevésen alapul, hogy az embernek veleszületett szüksége van a természettel való kapcsolatra, és ha ez a kapcsolat létrejön, az jobb egészséget, koncentrációt, kreativitást és munkateljesítményt eredményez. A természetes világ elemeinek beépítése bizonyítottan javítja a kognitív képességeket és csökkenti a stresszt, a vérnyomást és a pulzusszámot a munkahelyen.
A biofil tervezés az alábbi elemek bármelyikét használhatja az irodákban és a munkahelyeken:
Természetes fény: Engedje, hogy a napfény beáramoljon a helyiségbe a magas üvegablakon, üvegfalon, üvegajtón és üvegmennyezeten keresztül. A magas üvegfalak az előcsarnokokban és a bejáratokban pozitívan, fiatalítóan hatnak a térre.
Folyó víz: Szökőkutak, patakok és mini-vízesések… bár ezek a példák sok kis iroda számára túlzóak lehetnek, nyugodt hangzást biztosítanak előcsarnokok, közös helyiségek és nagy irodák számára.
Növények: A növények nemcsak pompásan néznek ki, hanem javítják a levegő minőségét, fokozzák a szellőzést és csökkentik a levegő toxinszintjét. Nem lebecsülendő a növények és a növényzet nézegetésének esztétikai élménye!
Természeti kilátások: Ha van zöld területe a szabadban, próbálja maximalizálni az ablakot, hogy a legtöbbet hozhassa ki a festői kilátásból. A művészeti alkotás egy másik hatékony módja a természet megidézésének beltéren: a természet témájú festmények és egyedi tapéta falak remekül kiszolgálják ezeket az igényeket! Ha nagyobb térrel dolgozik, beltéri kerteket növényekkel, fákkal, sziklákkal, folyó vízzel és fahidakat lehet telepíteni az épületek előcsarnokaiba és közös helyiségeibe, hogy kilátást nyújtsanak a természetre.
Természetes anyagok: A természetes anyagok, például a fa vagy a kő valódi nyers esztétikát hozhatnak a munkahelyére, megidézve a természetes környezetet, és textúrát és kontrasztot kölcsönöznek a hagyományos irodai kialakításnak.
A biofil tervezés nagyszerű és ragyogó példája a Washington állambeli Seattle-ben található Federal Center South Building 1202 központi átriuma. Ez a félelmetes épület egy közös területtel rendelkezik, ahol természetes fény a magas üvegmennyezetből, folyó vízfolyásokból, fákból és sziklákból álló kertekből, beltéri növényekből és falakból, lépcsőkből és újrahasznosított fából készült korlátokból áll.
A biofil dizájn modern irányzata olyan erőteljes, hogy a világ legnagyobb nagyvárosait New York Citytől Szingapúrig söpörte végig. A Bloomberg LP, amelynek központja Manhattan belvárosában található, a manhattani főhadiszállás minden emeletén üvegfalakat, üvegajtókat és akváriumokat használ, amelyek a világ legegzotikusabb halfajait tartalmazzák.
Manhattan belvárosában a háztetőkön fákból, füvekből és a természet egyéb elemeiből álló kertek láthatók.
Szingapúr körülbelül 50 évvel ezelőtt kezdte meg biofil mozgalmát, ahol mindenhol zöld természeti környezet látható. Valójában Szingapúrt, amelyet korábban „Garden City”-nek hívtak, ma inkább „City In A Garden”-nek hívják.
4. Otthonról otthonosan, de mégis irodában dolgozni
A 2022-es év egyik fő irodatervezési koncepciója egy otthonos tér kialakítása. Gondoljon a világos és kényelmes kanapékra, rekreációs hintákra, ping-pong asztalokra, társalgókra: az ötlet az, hogy a munkahely a lehető legpihentetőbb és stresszmentesebb legyen. Azáltal, hogy olyan területeket alakítanak ki, ahol az alkalmazottak rövid szüneteket tarthatnak, hogy testüket és elméjüket megpihentessék, ezzel viszont lehetővé teszik számukra, hogy feltöltődjenek, és egész nap produktívak maradjanak.
A hangulatos terek azonban nem csak az állásidőről szólnak: produktív terek is lehetnek! A csoportos megbeszélések egy kötetlen nappali típusú térben tarthatók kanapékkal, fotelekkel és dohányzóasztalokkal. Az együttműködési terek elősegítik az összetartozás, a befogadás és az összetartozás érzését a személyzet között. Ha pozitív irodai közösséget épít fel, akkor ezzel elősegíti a pozitív munkakapcsolatokat, és kölcsönösen támogató környezetet teremt az alkalmazottak számára.
A munkaadók által általánosan biztosított otthonhoz hasonló juttatások közül néhány:
- Kényelmes kanapék, fotelek, ülőgarnitúrák és dohányzóasztalok
- Társalgó területek
- A pihenőhelyek szabadidős játékokkal
- Kávézók ingyenes kávéval, harapnivalókkal és ételekkel
- Teljesen feltöltött bárok
- Kültéri teraszok és erkélyek
- Edzőterem és zuhanyzók
- Kerékpártárolók
Az otthoni ihletésű munkahelyek javíthatják az alkalmazottak teljesítményét?
A válasz igen!
A vállalatok világszerte felfedezik, hogy az otthoni légkör megteremtése a termelékenységet, az együttműködést és a nyílt párbeszédet ösztönzik. Végül is az otthoni légkör kevésbé meghitt és kevésbé formális, mint egy hagyományos irodai berendezés. Nyugodt környezetben az emberek szabadabban fejezhetik ki gondolataikat lazán: ösztönözve az ötletelést és a kreativitást.
5. Ipari irodatervezés
Az ipari irodatervezés már egy ideje háttérbe szorult – de ezért még nem fog egyhamar megszűnni! Az ipari irodatervezés egy tisztán esztétikus tervezési stílus, amely szándékosan nem kifinomult, és nyers, rusztikus és kifinomult légkört teremt az irodai dolgozók számára.
Valószínűleg már megszokta, hogy az alábbi népszerű ipari formatervezési trendek közül néhányat Ön is láthatott, netán éppen egy ilyen térben dolgozik:
- Nyílt mennyezeti légcsatornák
- Látható mennyezeti csövek
- Látható mennyezeti gerendák
- Magas plafon
- Az irodaterület külső oldalán látható téglafalak
- A belső falak hiánya, ami több nyitott teret eredményez
- Nagyon nagy ablakok
- Természetes fa kezelt fa helyett
- Betonpadló vagy fa, szőnyegpadló helyett
- Kilógó világítótestek, exponált izzókkal
A népszerű indusztriális stílus nem szokványosnak, kreatívnak, lázadónak vagy a mainstreamen kívül esőnek hirdeti vállalkozását. Ez egy merész lépés a vállalati luxustól, és az induló vállalkozások és az egyszerűségben gyökerező márkaidentitású vállalatok gyakran használják ezt. A Yelp! merész ipari koncepcióval készült. Heroku San Francisco-i központja a nyers, szerény és tökéletlen tér remek példája.
Gyakorlati szempontból az ipari irodatervek általában költségvetés-barátabbak, mint az egyéb irodatervezési típusok. Az építési költségek megtakarítását azonban ellensúlyozhatják azok a potenciálisan nehéz műszaki kihívások, amelyekkel egy régi gyár vagy ipari épület olyan átalakítása során szembesülhet, amely alkalmas vállalati környezetben irodai használatra. Ne feledje, hogy a munkahelyén alkalmazott irodai kialakítás határozza meg, hogy milyen alkalmazottakat vonz a cégéhez vagy szervezetéhez. Az ipari irodatervezés általában vonzza a fiatalabb demográfiai csoportokat, akik kreativitásukat és szokatlan gondolkodásmódjukat e terekben szeretik gyakorolni.
6. Ergonomikus munkaállomások
Mindannyian tudjuk, hogy a mozgásszegény életmód egészségtelen, ezért nem meglepő, hogy a hosszú ideig tartó íróasztalnál ülve negatív hatással lehet az egészségre.
A probléma megoldása érdekében a mai modern irodai munkahelyek a következő új technológiákat építik be munkaállomásaikra:
Ergonomikus székek: Ezek olyan irodai székek, amelyek állítható támasztékkal rendelkeznek a hát alsó részén, amelyet deréktámasznak is neveznek. Ülésmagasságuk is állítható legyen, hogy a széken ülő személy mindkét lába szilárdan a talajon legyen. A karfa magassága is állítható legyen.
Állítható magasságú íróasztalok: Ideális esetben azt szeretné, ha az íróasztal magassága állítható legyen a különböző testalkatú emberek számára. Vannak, akik munka közben szeretnek felváltva ülni és állni. Ezek az asztalok elektromos motorokat használnak a magasságuk beállítására egy gomb megnyomásával.
Ülő/álló asztali emelők: „álló asztaloknak” is nevezik, ezek állítható magasságú mechanikus platformok, amelyek az íróasztal tetején helyezkednek el, amelyen a monitor, a billentyűzet és az egér található. Alkalmasak arra az esetre, ha a munkavállaló munka közben felváltva szeretne ülni és állni.
Gyakorló labdaszékek: ezek nagy, levegővel felfújt műanyag labdák, amelyek szék helyett is használhatók. Gyakorlatként a labdán ülő személy fel-le ugrálhat a labdán. A labdán ülve tested izmait is megmozgathatod, amelyek a labdán való egyensúly fenntartásához szükségesek. Az edzőlabdaszékek egészségügyi előnyei azonban további kérdéseket vethetnek fel.
Egyes alkalmazottak szeretnek rendszeresen felváltva ülni és állni az asztaluknál, hogy minimalizálják a túl hosszú üléssel járó egészségügyi kockázatokat. De az egészségügyi előnyök mellett az ülő/álló technika és a gyakorlati labdaszék egyaránt serkenti a gondolkodást, a kreativitást és a koncentrációt egyes emberekben, mivel az elme és a test összefügg egymással.
7. Üvegfalak és -ajtók
Az irodai munkahelyeken az üvegfalak és ajtók már évek óta divatosak, és a modern irodatervezés fontos részét képezik.
Két fő előnye van annak, ha a munkahelyen üvegfalak és ajtók vannak:
1. Természetes fény
Lehetetlen alábecsülni a természetes fény erejét! A világos terek nem csak energizálnak, de csökkentik a szem megerőltetését és az esetleges fejfájást is. Fontos a legtöbb természetes fényt biztosító terek kihasználása, ezért a tervezési tervnek figyelembe kell vennie a legvilágosabb tereket, és azt, hogy ezeket hogyan lehet a legjobban felhasználni az emberek jólétének támogatására.
Az American Academy Of Ophthalmology által közzétett tanulmány szoros kapcsolatot mutat a rövidlátás (más néven myopia) kialakulása és a heti szabadban eltöltött órák száma között.
Egy másik tanulmány azt mutatja, hogy az életkor előrehaladtával szemünk elveszíti képességét a kék fény elnyelésére, és ez egészségügyi problémákért felelős.
Kiderült, hogy a természetes nappali fény részét képező kék fény szükséges a melatonin termeléséhez, amely hormon felelős az egészséges, pihentető alvásért és testünk megfiatalodásáért éjszakai alvás közben. Enélkül a 24 órás ciklus alapján elveszítjük biológiai ritmusunkat, és ez is egészségügyi problémákhoz vezethet.
2. Átláthatóság
Az üvegfalak és -ajtók elősegítik az átláthatóságot a munkahelyen és a pozitív közösségi érzést a munkahelyen. Miközben viszonylag hangszigeteltek, még mindig lehetővé teszik az emberek számára, hogy a munkájukra koncentráljanak. A leginnovatívabb irodatervezési sémák némelyike széles körben alkalmazza az üveget, és könnyen belátható, miért!
Azt is érdemes megjegyezni, hogy az üvegfalak gyakran olcsóbbak, világosabb és nagyobb alapterületet és alapterületet biztosítanak a normál falak árának töredékéért.
Hogyan segíthetnek az irodatervezési trendek megnyerni a legjobb alkalmazottakat?
Mindannyian sok időt töltünk a munkahelyen, ezért érdemes olyan stratégiailag megtervezett munkahelyekbe fektetni, amelyek kényelmesek, együttműködőek és élvezetesek. Az irodatervezési trendek mérlegelésekor mindig fontos átgondolni, hogy ezek milyen hatással lesznek az alkalmazottak motivációjára, egészségére és termelékenységére, valamint ezen elemek megvalósításának költségeire is. A trendiDEKOR arra összpontosít, ami a legjobban működik az Ön munkatársai számára: azért dolgozunk, hogy segítsünk vállalkozásának design-vezérelt, intelligens döntéseket hozni az Ön jóléte érdekében, az Ön területén.
Modern irodatervezés az trendiDEKOR-tól
Szeretne többet megtudni?
A trendiDEKOR olyan mélyre fog ásni, hogy megértse az Ön munkahelyének és kultúrájának dinamikáját. Így tudunk hatékony, együttműködésen alapuló megoldásokat és emberek által ihletett tervezési tereket szállítani az Ön cégének és elképzeléseinek megfelelően. Azért dolgozunk, hogy segítsünk Önnek megfelelő döntéseket hozni az munkatársai számára! Ha bármilyen kérdése van, azt szeretnénk megválaszolni!
A cikk írója: Arató Péter a trendiDEKOR üzletágvezetője
Vegye fel velünk a kapcsolatot, és közösen megtaláljuk a tökéletes megoldást vállalkozása számára!